تست کاربردپذیری

مبانی تست کاربردپذیری

تست کاربردپذیری بر چگونگی یادگیری و استفاده کاربران از یک محصول برای رسیدن به اهداف خود متمرکز است. همچنین به میزان رضایت کاربران از آن فرآیند اشاره دارد. برای جمع‌آوری این اطلاعات، متخصصان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که بازخورد کاربران را در مورد یک سایت موجود یا طرح‌های مربوط به یک سایت جدید جمع‌آوری می‌کند.

کاربردپذیری چیست؟

کاربردپذیری به کیفیت تجربه کاربر هنگام تعامل با محصولات یا سیستم ها، از جمله وب سایت ها، نرم افزارها، دستگاه ها یا برنامه ها اشاره دارد. قابلیت استفاده در مورد اثربخشی، کارایی و رضایت کلی کاربر است.

درک این نکته مهم است که قابلیت استفاده یک ویژگی تک بعدی یک محصول، سیستم یا رابط کاربری نیست. “کاربردپذیری” ترکیبی از عوامل از جمله:

طراحی بصری:

درک تقریباً بدون دردسر از معماری و ناوبری سایت

سهولت یادگیری:

کاربری که قبلاً رابط کاربری را ندیده است چقدر سریع می تواند وظایف اساسی را انجام دهد

کارایی استفاده:

یک کاربر با تجربه با چه سرعتی می تواند وظایف را انجام دهد

خاطره‌انگیز بودن:

پس از بازدید از سایت، اگر کاربر بتواند آنقدر به خاطر بسپارد که در بازدیدهای بعدی از آن به طور موثر استفاده کند

فراوانی و شدت خطا:

هر چند وقت یک‌بار کاربران هنگام استفاده از سیستم خطا می‌کنند، خطاها چقدر جدی هستند و کاربران چگونه از خطاها بازیابی می‌کنند.

رضایت ذهنی:

اگر کاربر از سیستم استفاده کند.

تست کاربردپذیری

روش های تست کاربردپذیری چیست و چه زمانی باید آنها را اجرا کنم؟

کلید توسعه سایت های بسیار قابل استفاده استفاده از طراحی کاربر محور است. عبارت “آزمایش زودهنگام و اغلب” به ویژه در مورد تست کاربردپذیری مناسب است. به‌عنوان بخشی از UCD، می‌توانید و باید هرچه زودتر در این فرآیند آزمایش کنید و انواع روش‌های  موجود به شما امکان می‌دهد در توسعه محتوا، معماری اطلاعات، طراحی بصری، طراحی تعامل و رضایت عمومی کاربر کمک کنید.

 

فرصت های تست کاربردپذیری عبارتند از:

تست کاربردپذیری پایه در یک سایت موجود

گروه های تمرکز، نظرسنجی یا مصاحبه برای تعیین اهداف کاربر

تست مرتب‌سازی کارت برای کمک به توسعه IA

تست Wireframe برای ارزیابی ناوبری

ابتدا روی تست کلیک کنید تا مطمئن شوید کاربران شما مسیر درست را طی می کنند

تست کاربردپذیری برای سنجش تعامل کاربر از انتها به انتها و

نظرسنجی های رضایت برای مشاهده نحوه عملکرد سایت در دنیای واقعی.

هر یک یا ترکیبی از این تست ها به طور اساسی کاربردپذیری سایت، سیستم یا برنامه شما را بهبود می بخشد.

 

کار با داده های حاصل از تست کاربردپذیری

تست کاربردپذیری می تواند دو نوع داده را جمع آوری کند: داده های کیفی و داده های کمی. داده های کمی آنچه را که واقعاً اتفاق افتاده است یادداشت می کند. داده های کیفی آنچه را که شرکت کنندگان فکر می کردند یا می گفتند توصیف می کند.

 

هنگامی که داده های خود را جمع آوری کردید، از آن برای موارد زیر استفاده کنید:

 

با تست وب سایت خود را ارزیابی کنید

بهبودها را توصیه کنید

توصیه ها را اجرا کنید

سایت را مجدداً آزمایش کنید تا اثربخشی تغییرات خود را اندازه گیری کنید.

milad ۱۲ دی ۱۴۰۱ ۰ آموزشی، تجربه کاربری

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.