داشتن مدیر محصول ضروری است یا نه؟

مدیر محصول

مقدمه

برخی معتقدند با پیچیده تر شدن محصول، به کسی نیاز دارید که تصمیم گیری کند، برنامه هایی طراحی کند و آنها را اجرا کند. در واقع امروزه بسیاری از شرکت ها به اهمیت داشتن مدیر محصول پی برده اند . چرا که وجود او می­ تواند اطمینان می دهد که همه چیز به موقع، با توجه به بودجه و بدون ایراد انجام می ­شود. در ادامه به شرح کامل‌تری از این موضوع می‌پردازیم.

مدیر محصول چه کسی است؟

مدیر محصول برنامه ­ریزی ، زمان ­بندی ، مدیریت افراد تیم و نظارت روی پروسه شکل­ گیری و رشد یک محصول را بر عهده دارد.

در واقع مدیر محصول روی تمام فرآیندهایی که از مرحله ایجاد و طراحی یک محصول، تا بازار­سنجی و عرضه و توسعه آن انجام می­ شود، نظارت دارد. بیان می­کند که موفقیت برای یک محصول چگونه به نظر می‌رسد. همچنین تیمی را گرد هم می‌آورد و برای رسیدن به اهداف تجاری سازمان هماهنگ و هدایت می­ کند.

اهمیت داشتن مدیر محصول

در دنیای امروز، مدیریت محصول تاثیر مهمی در توسعه محصول دارد و بر روی چرخه عمر محصول و اجرای موفقیت‌آمیز آن تمرکز می‌کند.

ارایه ایده ها و استراتژی های جدید

مدیر محصول برای توسعه محصول، ایده‌های جدید و استراتژی هایی در جهت نیاز مشتریان و متمایز بودن از رقبا ارایه می دهد. همچنین باید اطمینان حاصل کنند که ایده های اجرا شده با استراتژی کلی شرکت همسو هستند. . آنها چشم اندازی قوی برای محصولات خود دارند و استراتژی های برنده ای را توسعه می دهند که با اهداف شرکت هماهنگ است. همچنین اطمینان حاصل می کند که سرمایه گذاری های زمان، پول و انرژی به خوبی خرج می شود.

توسعه یک محصول موفق

برای توسعه یک محصول موفق، فقط شانس و یا سخت تلاش کردن مطرح نیست، بلکه موفقیت یک محصول با گرفتن تصمیمات استراتژیک درست آغاز می‌شود. مدیر محصول یک عنوان شغلی چند بُعدی می­ تواند محصول را در جهت موفقیت پیش برده و توسعه دهد.

همکاری با تیم‌های مهندسی، طراحی، بازاریابی، فروش و …

مدیر محصول با سایر تیم ها همکاری میکند تا در جهت رسیدن به اهداف تجاری کمک کنند. همچنین بیشتر تمرکز خود را روی هماهنگیِ داخلی قرار می­ دهد و با تیم‌های تحقیق و توسعه ، مهندسی و … شرکت همکاری می‌کند.

در این­صورت علاوه بر اینکه از سازگاری و هماهنگی در تمام گروه‌های ذینفع مطمئن می­ شود، اطمینان حاصل می ­کند که تمام کارها در جهت استراتژی ها و برآورده شدن نیازهای مشتریان و رضایت آن‌ها پیش خواهد رفت.

افزایش کارآیی

برخی معتقدند وجود مدیر محصول برای افزایش کارایی لازم است. تفکیک وظایف ، به شما امکان می ­دهد کار بهتر و با ارزش بالاتری را در کنار هزینه ­های عاقلانه ارایه دهید.

مسئولیت ویژگی های محصول نهایی بر عهده مدیر محصول

مدیر محصول وظیفه سنگینی دارد. زیرا او است که در نهایت باید تصمیم بگیرد محصول نهایی ارایه شده دارای چه ویژگی‌هایی باشد. همچنین استراتژی‌هایی توسعه و چگونگی رونمایی محصول به عهده اوست.

 محصول باید توجه مشتریان را جلب کند و برای آن­ها مفید باشد. در ضمن باید در زمان درستی ارایه گردد. در صورت بروز هر گونه مشکلی در این زمینه، مسئولیتش بر عهده مدیر محصول است.

ارزش آفرینی می کند

مدیرمحصول شرکت را راهنمایی می کند که چگونه منابع محدود خود را برای ارایه محصولات رقابتی که مطابق با نیازهای بازار هستند سرمایه گذاری کند. درواقع مدیریت محصول نقشی اساسی در دستیابی به اهداف تجاری شرکت در طول چرخه عمر محصول دارد.

مدیریت محصول صدای بازار داخل شرکت است

مدیر محصول به طور مؤثر با همه گروه های داخلی متمایز و مشتریان ارتباط برقرار میکند. مشارکت عمیق آنها با مشتریان، آنها را قادر می­سازد تا در مورد محصولات موجود، بازخورد به موقعی به تیم توسعه دهند. این موضوع منجر به بهبود ویژگی های محصول، درکنار افزایش رضایت مشتری می­شود. بعلاوه به اندازه­گیری نیازهای در حال تغییر مشتریان کمک می­کند.

این مقاله را هم بخوانید: بازار عینک آفتابی

چرا مدیریت محصول، فرایندی مهم و ضروری است؟

با تعاریف و نکاتی که در مورد مدیر محصول ذکر شد، تا حدودی به اهمیت و ضرورت او در شرکت ها و سازمان ها پی بردیم. در واقع مشخص شد که مدیر محصول در طراحی و توسعه موفقیت‌آمیز یک محصول جدید، نقش مهم و حیاتی دارد.

نکته مهم اینست که میزان موفقیت هر محصول را مدیران محصول تعیین کرده و نقش بسیار کلیدی در شرکت ایفا می­کنند. در صورت نبود مدیر محصول، هماهنگی تیم‌های مختلف سازمان سخت خواهد بود. همچنین گاهی برنامه ها به طور موثر در جهت علایق مشتریان و هدف تجاری سازمان حرکت نخواهد کرد. در این میان انرژی ، وقت و پول زیادی نیز هدر خواهد رفت.  

جمع بندی

مدیریت محصول پر از چالش‌ و فرصت‌هایی برای کمک به موفقیت سازمان­ها و شرکت­ها است. بخشی از آن کارآفرینی و بخش دیگر، مدیریت است.

هر ساله  تعداد زیادی محصول جدید به بازار ارایه می‌شود و شاید  بهتر است بدانید که  بیش از ۸۰ درصد آن‌ها با شکست روبرو می‌شوند. این خود ضرورت داشتن مدیر محصول را مشخص می‌کند. یک مدیر محصول حرفه‌ای با نیازسنجی، تحقیقات بازار و ایجاد هماهنگی های لازم، این توانایی را دارد که از شکست ها جلوگیری کند و یا حداقل احتمال شکست در ارایه یک محصول جدید را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد.

milad ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۰ آموزشی

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.