تجربه کاربری (UX) , بر داشتن درک عمیق از کاربران، آنچه که آنها نیاز دارند، ارزش آنها، توانایی های آنها و همچنین محدودیت های آنها تمرکز دارد. همچنین اهداف تجاری و اهداف گروهی که پروژه را مدیریت می کند در نظر می گیرد. بهترین شیوه ها در مبانی تجربه کاربری باعث بهبود کیفیت تعامل کاربر با محصول شما و هر گونه خدمات مرتبط می شود.
هسته اصلی تجربه کاربری تجربه این است که اطمینان حاصل شود که کاربران در آنچه که شما به آنها ارائه می دهید ارزش پیدا می کنند. پیتر مورویل این را از طریق سلب مسئولیت خروج از سایت تجربه کاربری لانه زنبوری خود نشان می دهد.
یادداشت های کندوی زنبور، تجربه کاربری پیتر مورویل برای اینکه تجربه کاربری معنادار و ارزشمندی وجود داشته باشد، اطلاعات باید مفید، قابل استفاده، مطلوب، قابل یافتن، در دسترس و معتبر باشند.
او خاطرنشان می کند که برای اینکه تجربه کاربری معنادار و ارزشمندی وجود داشته باشد، اطلاعات باید به صورت زیر باشد:
محتوای شما باید اصلی باشد و نیاز را برآورده کند
استفاده از سایت باید آسان باشد
تصویر، هویت، برند و سایر عناصر طراحی برای برانگیختن احساسات و قدردانی استفاده می شود.
محتوا باید در محل و خارج از سایت قابل پیمایش و مکان یابی باشد.
محتوا باید برای افراد دارای معلولیت قابل دسترسی باشد
کاربران باید به آنچه شما به آنها می گویید اعتماد کرده و باور کنند
تجربه کاربری یک زمینه در حال رشد است که هنوز در حال تعریف است. ایجاد یک طراحی موفق کاربر محور، اصول تعامل انسان و رایانه (HCI) را در بر می گیرد و شامل رشته های زیر می شود:
بر برنامه ریزی و سازماندهی یک پروژه و منابع آن تمرکز دارد. این شامل شناسایی و مدیریت چرخه حیات مورد استفاده، اعمال آن در فرآیند طراحی کاربر محور، فرمولبندی تیم پروژه و هدایت کارآمد تیم در تمام مراحل تا پایان پروژه است.
بر درک رفتارها، نیازها و انگیزههای کاربر از طریق تکنیکهای مشاهده، تجزیه و تحلیل وظایف و سایر روشهای بازخورد تمرکز دارد.
بر چگونگی یادگیری و استفاده کاربران از یک محصول برای رسیدن به اهداف خود متمرکز است. همچنین به میزان رضایت کاربران از آن فرآیند اشاره دارد.
بر نحوه سازماندهی، ساختار و ارائه اطلاعات به کاربران تمرکز دارد.
بر پیشبینی کارهایی که کاربران ممکن است نیاز به انجام آن داشته باشند و اطمینان از اینکه رابط دارای عناصری است که دسترسی، درک و استفاده برای تسهیل آن اقدامات آسان است، تمرکز دارد.
بر ایجاد سیستم های تعاملی جذاب با رفتارهای فکر شده تمرکز دارد.
بر تضمین یک رابط زیبا از نظر زیبایی که در راستای اهداف برند باشد تمرکز دارد.
بر نوشتن و مدیریت محتوای مفید با برنامهریزی ایجاد، ارائه و حاکمیت در پشت آن تمرکز دارد.
بر نحوه دسترسی یا بهره مندی یک فرد ناتوان از یک سایت، سیستم یا برنامه متمرکز است. بخش ۵۰۸ اصل حاکم برای دسترسی است.
بر جمع آوری، گزارش دهی و تجزیه و تحلیل داده های وب سایت تمرکز دارد.
دیدگاه خود را بیان کنید