مبانی تجربه کاربری

اصول اولیه تجربه کاربری

مبانی تجربه کاربری

تجربه کاربری (UX) ,  بر داشتن درک عمیق از کاربران، آنچه که آنها نیاز دارند، ارزش آنها، توانایی های آنها و همچنین محدودیت های آنها تمرکز دارد. همچنین اهداف تجاری و اهداف گروهی که پروژه را مدیریت می کند در نظر می گیرد. بهترین شیوه ها در مبانی تجربه کاربری باعث بهبود کیفیت تعامل کاربر با محصول شما و هر گونه خدمات مرتبط می شود.

مبانی تجربه کاربری

عوامل موثر بر تجربه کاربری

هسته اصلی تجربه کاربری تجربه این است که اطمینان حاصل شود که کاربران در آنچه که شما به آنها ارائه می دهید ارزش پیدا می کنند. پیتر مورویل این را از طریق سلب مسئولیت خروج از سایت تجربه کاربری لانه زنبوری خود نشان می دهد.

یادداشت های کندوی زنبور، تجربه کاربری پیتر مورویل برای اینکه تجربه کاربری معنادار و ارزشمندی وجود داشته باشد، اطلاعات باید مفید، قابل استفاده، مطلوب، قابل یافتن، در دسترس و معتبر باشند.

او خاطرنشان می کند که برای اینکه تجربه کاربری معنادار و ارزشمندی وجود داشته باشد، اطلاعات باید به صورت زیر باشد:

مفید:

محتوای شما باید اصلی باشد و نیاز را برآورده کند

قابل استفاده:

استفاده از سایت باید آسان باشد

رویایی بودن:

تصویر، هویت، برند و سایر عناصر طراحی برای برانگیختن احساسات و قدردانی استفاده می شود.

قابلیت یافتن:

محتوا باید در محل و خارج از سایت قابل پیمایش و مکان یابی باشد.

دسترسی پذیری:

محتوا باید برای افراد دارای معلولیت قابل دسترسی باشد

اعتباربخشی:

کاربران باید به آنچه شما به آنها می گویید اعتماد کرده و باور کنند

زمینه های مرتبط با ایجاد تجربه کاربری

تجربه کاربری یک زمینه در حال رشد است که هنوز در حال تعریف است. ایجاد یک طراحی موفق کاربر محور، اصول تعامل انسان و رایانه (HCI) را در بر می گیرد و شامل رشته های زیر می شود:

مدیریت پروژه:

بر برنامه ریزی و سازماندهی یک پروژه و منابع آن تمرکز دارد. این شامل شناسایی و مدیریت چرخه حیات مورد استفاده، اعمال آن در فرآیند طراحی کاربر محور، فرمول‌بندی تیم پروژه و هدایت کارآمد تیم در تمام مراحل تا پایان پروژه است.

پژوهش های کاربری:

بر درک رفتارها، نیازها و انگیزه‌های کاربر از طریق تکنیک‌های مشاهده، تجزیه و تحلیل وظایف و سایر روش‌های بازخورد تمرکز دارد.

ارزیابی کاربردپذیری

بر چگونگی یادگیری و استفاده کاربران از یک محصول برای رسیدن به اهداف خود متمرکز است. همچنین به میزان رضایت کاربران از آن فرآیند اشاره دارد.

معماری اطلاعات (IA):

بر نحوه سازماندهی، ساختار و ارائه اطلاعات به کاربران تمرکز دارد.

طراحی رابط کاربری:

بر پیش‌بینی کارهایی که کاربران ممکن است نیاز به انجام آن داشته باشند و اطمینان از اینکه رابط دارای عناصری است که دسترسی، درک و استفاده برای تسهیل آن اقدامات آسان است، تمرکز دارد.

طراحی تعامل (IxD):

بر ایجاد سیستم های تعاملی جذاب با رفتارهای فکر شده تمرکز دارد.

طراحی بصری:

بر تضمین یک رابط زیبا از نظر زیبایی که در راستای اهداف برند باشد تمرکز دارد.

استراتژی محتوا:

بر نوشتن و مدیریت محتوای مفید با برنامه‌ریزی ایجاد، ارائه و حاکمیت در پشت آن تمرکز دارد.

دسترسی پذیری:

بر نحوه دسترسی یا بهره مندی یک فرد ناتوان از یک سایت، سیستم یا برنامه متمرکز است. بخش ۵۰۸ اصل حاکم برای دسترسی است.

تجزیه و تحلیل وب:

بر جمع آوری، گزارش دهی و تجزیه و تحلیل داده های وب سایت تمرکز دارد.

milad ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ۰ آموزشی، تجربه کاربری

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.