اصول طراحی رابط کاربری

طراحی رابط کاربری

اصول طراحی رابط کاربری (UI) بر پیش بینی کارهایی که کاربران ممکن است نیاز به انجام آن داشته باشند و اطمینان از اینکه رابط دارای عناصری است که دسترسی، درک و استفاده برای تسهیل آن اقدامات آسان است، تمرکز دارد. UI مفاهیمی از طراحی تعامل، طراحی بصری و معماری اطلاعات را گرد هم می آورد.

 

انتخاب عناصر رابط کاربری

کاربران با عناصر رابط که به روش خاصی عمل می‌کنند آشنا شده‌اند، بنابراین سعی کنید در انتخاب‌ها و چیدمان آن‌ها سازگار و قابل پیش‌بینی باشید. انجام این کار به تکمیل کار، کارایی و رضایت کمک می کند.

 

عناصر رابط کاربری شامل اما محدود به موارد زیر نیست:

کنترل‌های ورودی: دکمه‌ها، فیلدهای متنی، چک باکس‌ها، دکمه‌های رادیویی، فهرست‌های کشویی، جعبه‌های فهرست، کلیدها، فیلد تاریخ

اجزای ناوبری: خرده نان، نوار لغزنده، فیلد جستجو، صفحه بندی، نوار لغزنده، برچسب ها، نمادها

اجزای اطلاعاتی: نکات ابزار، نمادها، نوار پیشرفت، اعلان‌ها، جعبه‌های پیام، پنجره‌های مدال

کانتینرها: آکاردئون

مواقعی وجود دارد که چندین عنصر ممکن است برای نمایش محتوا مناسب باشند. هنگامی که این اتفاق می افتد، مهم است که معاوضه ها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، گاهی اوقات عناصری که می توانند به صرفه جویی در فضای شما کمک کنند، بار ذهنی بیشتری بر روی کاربر وارد می کنند و او را وادار می کنند تا حدس بزند چه چیزی در فهرست کشویی وجود دارد یا چه عنصری ممکن است باشد.

اصول طراحی رابط کاربری

بهترین روش ها برای طراحی یک رابط رابط کاربری

همه چیز از شناخت کاربران شما ناشی می شود، از جمله درک اهداف، مهارت ها، ترجیحات و تمایلات آنها. هنگامی که کاربر خود را شناختید، هنگام طراحی رابط کاربری خود، موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

رابط کاربری را ساده نگه دارید. بهترین رابط ها تقریباً برای کاربر نامرئی هستند. آنها از عناصر غیر ضروری اجتناب می کنند و به زبانی که روی برچسب ها و پیام ها استفاده می کنند واضح هستند.

سازگاری ایجاد کنید و از عناصر رابط کاربری مشترک برای ایجاد تجربه کاربری بهتر استفاده کنید. با استفاده از عناصر مشترک در رابط کاربری خود، کاربران احساس راحتی بیشتری می کنند و می توانند کارها را سریعتر انجام دهند. همچنین ایجاد الگوهایی در زبان، چیدمان و طراحی در سراسر سایت برای کمک به کارایی بسیار مهم است. هنگامی که کاربر یاد می گیرد چگونه کاری را انجام دهد، باید بتواند آن مهارت را به قسمت های دیگر سایت منتقل کند.

در صفحه آرایی هدفمند باشید. روابط فضایی بین موارد موجود در صفحه را در نظر بگیرید و صفحه را بر اساس اهمیت ساختار دهید. قرار دادن دقیق آیتم ها می تواند به جلب توجه به مهم ترین اطلاعات کمک کند و به اسکن و خوانایی کمک کند.

به صورت استراتژیک از رنگ و بافت استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از رنگ، نور، کنتراست و بافت توجه خود را به سمت اقلام یا تغییر جهت دهید.

از تایپوگرافی برای ایجاد سلسله مراتب و وضوح استفاده کنید. نحوه استفاده از تایپ فیس را به دقت در نظر بگیرید. اندازه‌ها، فونت‌ها و چیدمان متن مختلف برای کمک به افزایش قابلیت اسکن، خوانایی و خوانایی.

اطمینان حاصل کنید که سیستم با آنچه اتفاق می افتد ارتباط برقرار می کند. همیشه به کاربران خود از موقعیت مکانی، اقدامات، تغییرات وضعیت یا خطاها اطلاع دهید. استفاده از عناصر مختلف UI برای برقراری ارتباط با وضعیت و در صورت لزوم، مراحل بعدی می تواند ناامیدی کاربر شما را کاهش دهد.

به پیش فرض ها فکر کنید. با فکر کردن و پیش‌بینی دقیق اهدافی که افراد به سایت شما می‌آورند، می‌توانید پیش‌فرض‌هایی ایجاد کنید که بار کاربر را کاهش دهد. این امر به ویژه در مورد طراحی فرم که ممکن است فرصتی داشته باشید که برخی از فیلدها را از قبل انتخاب کرده یا پر کنید، مهم می شود.

منابع:

 

milad ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ۰ آموزشی، تجربه کاربری

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.