مدل تجربه کاربری کندوی زنبور

زمینه های تجربه کاربری

پیتر مورویل در مقالات خود در زمینه به مدل تجربه کاربری کندوزی زنبور اشاره می کند.

برای مدل تجربه کاربری کندوی زنبور باید بگویم که من از سال ۱۹۹۴ معماری اطلاعات را تمرین می‌کنم و از Gopher تا Google شاهد تغییرات چشمگیری در چشم‌انداز سازمان، جستجو و بازیابی بوده‌ام. در طی این ده سال طوفانی، من نمودار سه دایره بدنام را ابزاری عالی برای توضیح اینکه چگونه و چرا باید در هر پروژه بین اهداف و زمینه کسب و کار، نیازها و رفتار کاربر، و محتوا، تعادل منحصر به فردی ایجاد کنیم، یافتم.

در حالی که این نمودار با در نظر گرفتن معماری اطلاعات طراحی شده است، به همان اندازه برای توضیح مبانی تجربه کاربری مفید است. در ارتباط با شاهکار جسی، من از سه دایره برای نشان دادن تمایز بین تجربه کاربر و طراحی کاربر محور استفاده می کنم. من هنوز متقاعد نشده‌ام که طراحی کاربر محور خارج از قلمرو تئوری وجود دارد، اما طراحی تجربه کاربر را هر روز تمرین می‌کنم.

جنبه های تجربه کاربری

وقتی علاقه‌ام را از معماری اطلاعات به تجربه کاربری گسترش دادم، نیاز به نمودار جدیدی برای نشان دادن جنبه‌های تجربه کاربری پیدا کردم – به ویژه برای کمک به مشتریان در درک اینکه چرا باید فراتر از قابلیت استفاده حرکت کنند – و بنابراین با کمک کمی از دوستانم کاربر را توسعه دادند. لانه زنبوری را تجربه کنید

به طور طبیعی، پرش از سه دایره به هفت شش ضلعی باعث سر و صدای من شد، اما پس از ماه ها آزمایش جاده، به جرات می توانم بگویم این نمودار از ماه عسل جان سالم به در برده است.

مدل تجربه کاربری کندوی زنبور

در اینجا نحوه توضیح هر جنبه یا کیفیت تجربه کاربری آمده است:

مفید. به‌عنوان تمرین‌کنندگان، نمی‌توانیم به نقاشی در خطوطی که مدیران ترسیم می‌کنند راضی باشیم. ما باید شجاعت و خلاقیت را داشته باشیم که بپرسیم آیا محصولات و سیستم های ما مفید هستند یا خیر، و دانش خود را در زمینه صنایع دستی + رسانه برای تعریف راه حل های نوآورانه که مفیدتر هستند به کار ببریم.

قابل استفاده سهولت استفاده همچنان حیاتی است، و با این حال روش‌ها و دیدگاه‌های رابط محور تعامل انسان و رایانه به تمام ابعاد طراحی وب نمی‌پردازند. به طور خلاصه، قابلیت استفاده ضروری است اما کافی نیست.

مطلوب. تلاش ما برای کارآمدی باید با قدردانی از قدرت و ارزش تصویر، هویت، برند و سایر عناصر طراحی احساسی تعدیل شود.

قابل یافتن ما باید برای طراحی وب سایت های قابل کشتیرانی و اشیاء قابل مکان یابی تلاش کنیم تا کاربران بتوانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند.

در دسترس. همانطور که ساختمان های ما دارای آسانسور و رمپ هستند، وب سایت های ما نیز باید برای افراد دارای معلولیت (بیش از ۱۰٪ از جمعیت) قابل دسترسی باشد. امروز، تجارت خوب و کاری اخلاقی است. در نهایت به قانون تبدیل می شود.

معتبر به لطف پروژه اعتبار وب، ما شروع به درک عناصر طراحی می کنیم که بر اعتماد و باور کاربران به آنچه به آنها می گوییم تأثیر می گذارد.

با ارزش سایت های ما باید ارزشی را به حامیان ما ارائه دهند. برای غیر انتفاعی، تجربه کاربری باید ماموریت را پیش ببرد. با سود، باید به نتیجه نهایی کمک کند و رضایت مشتری را بهبود بخشد.

مدل تجربه کاربری کندوی زنبوربا انجام چندین هدف به طور همزمان به نقطه شیرین برخورد می کند. اول، این یک ابزار عالی برای پیشبرد مکالمه فراتر از قابلیت استفاده و کمک به مردم برای درک نیاز به تعریف اولویت ها است. آیا مطلوب بودن وب سایت شما مهمتر است یا در دسترس بودن؟ قابل استفاده یا معتبر چطور؟ حقیقت این است که این به تعادل منحصر به فرد شما در زمینه، محتوا و کاربران بستگی دارد و مبادلات مورد نیاز بهتر است به طور صریح انجام شوند تا ناخودآگاه.

 

دوم، مدل تجربه کاربری کندوی زنبور از یک رویکرد مدولار برای طراحی وب پشتیبانی می کند. فرض کنید می‌خواهید سایت خود را بهبود ببخشید، اما بودجه، زمان یا نیازی برای یک بازسازی کامل ندارید. چرا یک طراحی مجدد هدفمند را امتحان نکنید، شاید با ده دستورالعمل استنفورد به عنوان منبعی برای ارزیابی و افزایش اعتبار وب سایت خود شروع کنید؟

سوم، هر جنبه از مدل تجربه کاربری کندوی زنبور می تواند به عنوان یک شیشه منحصر به فرد عمل کند، نحوه دیدن آنچه را که انجام می دهیم را تغییر دهد و ما را قادر سازد فراتر از مرزهای معمولی کاوش کنیم.

 

روشی متفاوت برای دیدن مدل تجربه کاربری کندوی زنبور

به عنوان مثال، مدتی پیش متوجه شدم که در حالی که “معمار اطلاعات” حرفه من را توصیف می کند، یافتن پذیری اشتیاق من را مشخص می کند. از آن زمان، متوجه شدم که تمرکزم بر قابلیت یافتن، چشمانم را باز کرده است، و من را فراتر از IA سوق داده و در عین حال من را به معمار اطلاعات بهتری تبدیل کرده است.

تابستان گذشته، در حین طراحی مجدد وب سایت Q، یافتن پذیری را به عنوان اولویت اصلی شناسایی کردیم. تلاش ما برای یافتن بیشتر این سایت کوچک، من را فراتر از رشته معماری اطلاعات و عمیقاً وارد قلمرو بهینه سازی موتورهای جستجو کرد.

این تجربه در پاییز گذشته، طی یک پروژه طراحی مجدد برای مؤسسه ملی سرطان، مفید بود، که در آن از مفاهیم قابلیت یافتن و آمار SEO برای کاهش تثبیت ناسالم در صفحه اصلی استفاده کردیم، و آگاهی را در مورد نیاز به طراحی اسناد قابل یافت برای دسترسی مستقیم از طریق گوگل، ام اس ان و یاهو! موتورهای جستجو.

و در بهار امسال، من برای انجام اولین ممیزی قابلیت یافتن خود برای یک سازمان غیرانتفاعی بزرگ بین المللی استخدام شدم. با کمی نگرانی در مورد اختصاص چهار هفته منحصرا به قابلیت یافتن، پرسیدم که آیا باید فاکتورهای قابلیت استفاده را نیز در نظر بگیرم. مشتری من پاسخ داد: “نه متشکرم.” ”

ما قبلاً Jakob را در سال گذشته برای تمرکز روی کاربردپذیری داشتیم.

یک کندوی بزرگ

اگرچه ممیزی قابلیت یافتن موفقیت آمیز بود، اما اینکه یک بار دیگر در یک جعبه (یا شش ضلعی) ساخته خودم به دام افتادم بسیار طعنه آمیز بود. اما در حال حاضر به قابلیت یافتن پایبند هستم. بین سمینار جدیدم، کتاب جدیدم، من به عنوان زنبور مشغول هستم. و هر زمان که احساس کردم در دام افتاده‌ام، می‌توانم جنبه‌های دیگر تجربه کاربری کندوی زنبوری را کشف کنم، یا شاید حتی یک نمودار جدید ایجاد کنم. برای من، طراحی تجربه کاربری یک کندوی بزرگ است: فضایی پویا و چند بعدی که در آن هنوز فضای زیادی برای ساخت جعبه‌های جدید و ترسیم فلش‌های جدید حداقل برای ده سال آینده وجود دارد.

milad ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ۰ آموزشی، تجربه کاربری

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.