مدیریت پروژه های طراحی تجربه کاربری

مدیر پروژه طراحی تجربه کاربری

مدیریت پروژه های طراحی تجربه کاربری

مدیریت پروژه های طراحی تجربه کاربری بر برنامه ریزی و سازماندهی یک پروژه و منابع آن تمرکز دارد. این شامل شناسایی و مدیریت چرخه حیات مورد استفاده، اعمال آن در فرآیند طراحی کاربر محور، فرمول‌بندی تیم پروژه و هدایت کارآمد تیم در تمام مراحل تا پایان پروژه است.

ارزش مدیریت پروژه های طراحی تجربه کاربری

از طریق مدیریت مناسب پروژه، طراحی تجربه کاربری می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هدف/چشم‌انداز و اهداف پروژه حفظ می‌شوند، و در عین حال از وظایف و اهداف مخاطبان نیز حمایت می‌کنید. علاوه بر این، از خطرات اجتناب می کنید و به طور موثر و کارآمد از منابع موجود خود استفاده می کنید. همچنین به اعضای تیم کمک می‌کند تا مسئولیت‌های خود، نتایج مورد انتظار و برنامه زمانی را که همه باید دنبال کنند تا پروژه را به موقع و در چارچوب بودجه انجام دهند، درک کنند.

حوزه های مدیریت پروژه

موسسه مدیریت پروژه (PMI) 9 حوزه دانش را در مدیریت پروژه شناسایی کرده است:

  • مدیریت یکپارچه سازی
  • مدیریت حوزه
  • مدیریت زمان
  • مدیریت هزینه
  • مدیریت کیفیت
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت ارتباطات
  • مدیریت ریسک
  • مدیریت تدارکات
  • ایجاد یک تیم و تشویق ارتباطات

بسته به نیاز پروژه شما، اندازه تیم شما و نقش های مورد نیاز ممکن است متفاوت باشد. به خاطر داشته باشید که اعضای تیم شما ممکن است یک نقش را ایفا کنند یا ممکن است نقش های زیادی را ایفا کنند.

مدیریت پروژه های طراحی تجربه کاربری

صرف نظر از اندازه تیم، مهم است که مشخص شود تیم چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کند و همکاری می کند. این شامل بحث پیشاپیش است:

جلسات برنامه ریزی شده / منظم چقدر رسمی خواهند بود
این که آیا جلسات حضوری، مجازی یا هر دو برگزار خواهد شد
تیم چگونه اسناد را به اشتراک می گذارد و روی آنها همکاری می کند
اسناد در کجا ذخیره می شوند و چگونه نسخه کنترل می شوند
گردش کار برای تصمیم گیری و تصویب
مراحل پروژه، چرخه های زندگی، و ترکیب اصول طراحی کاربر محور

مدیریت پروژه های طراحی تجربه کاربری معمولاً به فازها تقسیم می شوند. هر مرحله کارهایی را که باید انجام شود و چه کسانی درگیر هستند مشخص می کند. به طور کلی، برای اینکه یک فاز کامل در نظر گرفته شود، موارد قابل تحویل خاص باید تکمیل و تحویل داده شوند. با این حال، برخی از تیم‌های پروژه اجرای ردیابی سریع را انتخاب می‌کنند، یعنی زمانی که فازها همپوشانی دارند.

چرخه عمر شروع و پایان پروژه را مشخص می کند. تمام مراحل را با هم نشان می دهد. هنگام تعریف چرخه عمر پروژه، مرحله اول به عنوان مرحله ۰ ذکر می شود. معمولاً چشم انداز و مفهوم سازی پروژه را نشان می دهد. طبق گفته موسسه مدیریت پروژه، اکثر چرخه های عمر دارای چهار یا پنج مرحله هستند اما برخی ممکن است بیشتر داشته باشند.

متداول ترین رویکردهای چرخه حیات، Waterfall و Agile هستند. صرف نظر از رویکردی که انتخاب می کنید، باید بهترین شیوه ها و روش های طراحی کاربر محور (UCD) را بکار ببرید. در سطح بالا، فرآیند UCD شامل مراحل زیر است: برنامه ریزی، جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها، نوشتن محتوا، طراحی و توسعه نمونه های اولیه سیستم و آزمایش.

طرح پروژه و  منشور قرارداد

هنگام تعریف پروژه، مهم است که یک طرح پروژه ارائه دهید که تیم با آن موافقت کند تا بتواند به عنوان یک نقطه مرجع در کل پروژه عمل کند. هنگام ترسیم طرح خود، مطمئن شوید که در سراسر آن به نحوه برنامه ریزی شما برای گنجاندن بهترین روش ها و روش های طراحی کاربر محور توجه داشته باشید. بیشتر طرح های پروژه به شرح زیر است:

اهداف
دامنه، که با الزامات مرتبط است
منابع، از جمله فناوری، بودجه، و نقش ها و مسئولیت های تیمی
برنامه
مفروضات
وابستگی ها
ارزیابی ریسک و طرح مدیریت
تغییر طرح کنترل

در پایان برنامه پروژه، بسته به نیاز تیم خود، ممکن است یک قرارداد منشور را انتخاب کنید. قرارداد منشور معمولاً یک سند یک صفحه ای است که حامی پروژه امضا می کند که آنها با کاری که باید توسط تیم در طرح پروژه انجام شود موافقت می کند. با این حال، به یاد داشته باشید که تیم‌های موفق از قبل می‌دانند که همه چیز اتفاق می‌افتد و باید خود را وفق دهند. طرح پروژه، خط مبنا را برای چگونگی پیش‌بینی شما از وقوع پروژه تعیین می‌کند و سپس اطلاعاتی را در مورد فرآیند در نظر گرفتن تغییرات، در صورت بروز، ارائه می‌کند.

ایجاد یک برنامه زمانبندی

زمان‌بندی‌ها بخش مهمی از مدیریت پروژه هستند، زیرا به شما کمک می‌کنند تا پیشرفت خود را در طول پروژه اندازه‌گیری کنید. آنها همچنین به تشریح چگونگی تناسب بخش هر یک از اعضای تیم در تصویر کلی و نشان دادن وابستگی ها کمک می کنند.

برنامه ها چرخه زندگی را منعکس می کنند که به مواد تحویلی خاص و نقاط تماس تقسیم می شوند. این تعریف می کند که چه کاری باید انجام شود و چه کسی نقطه تماس مسئول کار است

milad ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ۰ آموزشی، تجربه کاربری

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.