معماری اطلاعات یا به انگلیسی (IA) بر سازماندهی، ساختاردهی و برچسبگذاری محتوا به روشی موثر و پایدار تمرکز دارد. هدف کمک به کاربران در یافتن اطلاعات و تکمیل وظایف است. برای انجام این کار، باید بدانید که چگونه قطعات برای ایجاد تصویر بزرگتر با هم قرار میگیرند و چگونه آیتمها با یکدیگر در سیستم ارتباط دارند.
با توجه به سلب مسئولیت خروج از سایت پیتر مورویل، هدف IA شما این است که به کاربران کمک کند بفهمند کجا هستند، چه چیزی پیدا کردهاند، چه چیزی در اطراف وجود دارد، و چه انتظاراتی باید داشته باشند. در نتیجه، IA شما با شناسایی کلمه انتخاب و اطلاع رسانی طراحی رابط کاربری و طراحی تعامل با ایفای نقش در فرآیندهای قالب بندی و نمونه سازی، استراتژی محتوا را آگاه می کند.
برای موفقیت، به درک متنوعی از استانداردهای صنعت برای ایجاد، ذخیره، دسترسی و ارائه اطلاعات نیاز دارید. لو روزنفلد و پیتر مورویل در کتاب خود، معماری اطلاعات برای شبکه جهانی وب، اشاره می کنند که اجزای اصلی IA:
طرح ها و ساختارهای سازمان: نحوه طبقه بندی و ساختار اطلاعات
سیستم های برچسب گذاری: نحوه نمایش اطلاعات
سیستم های ناوبری: چگونه کاربران اطلاعات را مرور یا حرکت می کنند
سیستم های جستجو: چگونه کاربران به دنبال اطلاعات هستند
نمودار دایره ای لو روزنفلد و پیتر مورویل، بومشناسی اطلاعات را نشان میدهد: زمینه، محتوا و کاربران برای ایجاد این سیستمهای اطلاعاتی، باید ماهیت متقابل کاربران، محتوا و زمینه را درک کنید.
روزنفلد و مورویل از آن به عنوان “بوم شناسی اطلاعات” یاد کردند و آن را به عنوان یک نمودار دایره ای در هم تنیده تجسم کردند. هر دایره مربوط به:
زمینه: اهداف تجاری، بودجه، سیاست، فرهنگ، فناوری، منابع، محدودیت ها
محتوا: اهداف محتوا، اسناد و انواع داده ها، حجم، ساختار موجود، حاکمیت و مالکیت
کاربران: مخاطبان، وظایف، نیازها، رفتار جستجوی اطلاعات، تجربه
از آنجایی که حوزه معماری اطلاعات پیچیده است و هنگام سروکار داشتن با سیستمهای اطلاعاتی بزرگ، کار گستردهتر میشود، گاهی اوقات متخصصان یک جایگاه تخصصی را در این رشته انتخاب میکنند. برخی از نمونههای زیرتخصص IA شامل تمرکز بر طرحوارههای جستجو، ابرداده، طبقهبندی و غیره است.
منابع:
دیدگاه خود را بیان کنید